“История на преобличането в България” е архивен проект на художниците Ясен Згуровски и Боряна Росса който ще бъде постепенно изграждан до края на месец май 2021 г. Пълната версия на архива, както и печатният каталог на проекта ще бъдат представени на събитие през месец май.
„История на преобличането“ е посветен на историята на драг пърформанса в България с фокус върху 90-те и има за цел да създаде широко достъпна информационна база, която ще провокира разговор между поколения драг изпълнители и тези, които се вдъхновяват от тях, включвайки центрове на драг пърформанса от цялата страна.
Типично за унисекс и техно естетиката на 90-те, драг културата е широко разпространена като комерсиално направление в модата и музиката, и определя профила на новото и младежкото от тези години в световен мащаб. Специфично за българската ситуация е, че въпреки субкултурността на драг сцената тя е широко приета и не е типична само за куиър средите, както на други места. „Спартакус“ в София и Варна, „Калигула“ в Пловдив, „Оскар Уайлд“ и „Александър“ във Варна не са просто „гей барове“: в тях ходят и хетеросексуални хора, а самата общност на посетителите на клуба е допълнително създавана от избора на фейс-контрола на входа, който преценява дали външния вид подхожда на куиър и драг атмосферата в бара, без непременно да визира сексуалността на всеки един от посетителите. Екстравагантните и често преувеличени превъплъщения в другия пол са високо ценени и включени. Поради това включване сцената е силно вдъхновяваща за поколенията художници и културни дейци, започнали своята кариера през 90-те, и поставя началото на художествено изразяване и начин на живот със своето влияние и днес. Темата за преобличането е била винаги актуална и присъства в много разнообразни пластове на българската култура от векове. Примери са народните традиции на преобличане на мъже като жени и на жени като мъже от времето на траките. Тези традиции продължават да присъстват широко в българския фолклор и в религиозните обреди, като обичаите по време на Бабинден, ритуалът Совойница, кукерските празници и др. Подобни ритуали и тяхното сравнително разглеждане с днешния ден отразяват не само пластичността на човешката сексуалност, но и поливалентността на половите роли в обществото.
Архивът съдържа:
Видео интервюта с драг кралици и крале от различни поколения и артисти, които работят с темата за преобличането и представленията на пола. Тези интервюта прокарват паралели или създават противопоставяния между различните форми на преобличане, като понякога драг културата е в пряка връзка с различни форми на изкуството, а в други случаи преобличането е по-скоро свързано с историята на театъра, ритуала, фолклора или дори развитието на технологиите. Между интервюираните са кралиците Елза Парини, Жулиета Интергалактика, Дженифър Бенедикшън, Енгима Чадел, Мис Бони (Борислав Соколов), Урсула (Борислав Сапунджиев), фейсконтролът Кешишева, дизайнерката Мариела Гемишева, художниците Ясен Згуровски, Калин Серапионов и Боряна Росса, театралните режисьорки Възкресия Вихърова и Ани Васева, актьорът Леонид Йовчев, изкуствоведът Борис Костадинов и др., както и представителки на най-новото поколение в драг и куиър активизма в България от „Куиър въртележка“ в лицето на Глория Филипова, Галина Безлова и Лия Манчева.
Архивни фотографии и видео материали, които ще бъдат постепенно публикувани на сайта на проекта. В планирания каталог ще бъдат публикувани и аналитични текстове, базирани върху архивните материали.
„Коренището на преобличането“ – спекулативна схема на Боряна Росса, състояща се от 15 нейни портретни рисунки на драг кралици и дейци на изкуството, която показва взаимовръзките или контрастите между драг сцената и изкуствата.
Документация на изложбата от галерия “Структура”, където ще бъде представен архивът. С участието на Войн де Войн, Иво Димчев, Ясен Згуровски, Даниела Костова, Лубри, Боряна Росса, Калин Серапионов, Кристиян Чалъков и Михаил Вучков. Изложбата също включва и кратка версия на интервютата с драг кралици и хора на изкуството, чиито пълни версии ще бъдат постепенно публикувани в онлайн архива.
Форумът ще бъде съпътстван от две дискусии, които ще се случат в месеците до май 2021 г. и ще бъдат публикувани в онлайн архива.
Ясен Згуровски е художник, работещ в областта на илюстрацията, плаката и живописта. Илюстрирал е редица издания на FAME Cards, списанията Едно, Егоист, Инсайт, Капитал, София Ехо, клубни флаери, комикси, плакати за инициативи на Finе acts и Плакат Комбинат. Има 12 самостоятелни изложби и редица участия в общи експозиции на местна и международна сцена. Работите му са показвани в галерии като Арт център “Юго Вутен”, Белгия; галерия “Васка Емануилова”, София; галерия “Академия”, София; Chelsea Bow Tie Cinemas, Manhattan; Haus Wittgenstein, Vienna; Galerie BKL, Praha; Marx-Halle, Vienna; Institute for Performance and Theory, София; НХГ, София; Casa del Cinema, Roma; СГХГ, София; Европейска комисия, Брюксел; Space SSee, Daejeon, South Korea; MBC, Daejeon, South Korea; фридж, София; САМСИ, София; галерия “Райко Алексиев”, София; Национална галерия, Варшава; СБХ, София; Red Bull Space, NYC; Гьоте Институт София; Музейна галерия за модерно изкуство, София; Zurab Tsereteli Museum of Modern Art, Tbilisi, Georgia; One Stand Night, София.
https://www.facebook.com/yasenzz
Жулиета Интергалактика е измислен персонаж, създаден от художника Ясен Згуровски. Звездата й изгрява през 1996 г. с образа на Мис Жулиета в култoвия клуб „Спартакус”. От 2014 е диджей и персонаж от нощния живот на София.
www.facebook.com/julietaintergalactica
Боряна Росса (доктор на философските науки) е художничка и кураторка, която живее и работи между София и Ню Йорк. Произведенията й са в областта на пърформанса, филмa, фотографията, електронните изкуства и биологията. Доцентка в катедрата по Трансмедия във факултета за Визуални и пърформанс изкуства в Сиракузкия университет, Ню Йорк. През 2004 г. заедно с художника и режисьора Олег Мавроматти основава групата УЛТРАФУТУРО. Групата се занимава с приложението и ефекта, който произвеждат в обществото новите технологии и научните открития. Тези взаимодействия са разглеждани от групата през пресечна киберфеминистка перспектива. През 2012 г. Росса защитава докторска дисертация в областта на електронните изкуства в университета в Ренселар, Ню Йорк на тема Представянето на пола след Студената война. През 2014 г. заедно с Мавроматти стават стипендианти на Фондацията за изкуства в Ню Йорк (NYFA) в областта на медийните изкуства. Повечето нейни произведения са показвани нееднократно на международната и местната сцена на места като като Brooklyn Museum, Ню Йорк; GARAGE Museum of Contemporary Art, Москва; Museum of Contemporary Art (MUMOK), Виена; Zacheta Gallery, Варшава; steirischer herbst, Грац; НХГ, София; 1st Balkan Biennale, Солун; Kunstwerke and Akademie der Kunste, Берлин; The 1st Moscow Biennial; СГХГ, София; Haifa Museum of Art, Хайфа, и т.н. Нейни работи са част от многобройни обществени и частни колекции като Art Collection of Erste Bank-Group; Thessaloniki Museum of Contemporary Art; СГХГ, София; Софийски Арсенал – Музей за съвременно изкуство; Elizabeth A. Sackler Center for Feminist Art at the Brooklyn Museum, Ню Йорк, и т.н.