Участници: Мартина Балева, Никол Бърборини, Кристиян Чалъков Модератор: Станимир Панайотов
Практиките на преобличане и тяхната популярност днес имат широко място в поп културата, масовизирана от глобални феномени като шоуто на Ру Пол. Масовизацията на драга изстрелва в публичността доскоро маргинални фигури на драг общностите и това е важен знак за прогреса на ЛГБТИК+ и феминистките движения. Но преди тази масова популяризация да се случи, всъщност може да се каже че началата на драг, както и популярността на самата практика на преобличането също съществуват. Това е особено видно в уникалните за България и някои съседни на нас страни фолклорни практики, както и в редки за градската култура практики по преобличане. В тази дискусия ще се опитаме да хвърлим мост между традиция и съвременност, между фолклор и изкуство, за да разбием клишето, че драг културата е нещо външно и дори заплашително за нашата културна среда и реалност. Ще си зададем въпроси като: Можем ли да мислим съвременната драг култура като продължение на нашите собствени традиции? Как можем да сравняваме фолклора с драг като част от градските култури?
Мартина Балева е историк на изкуството и професор по история на изкуството в Университета на Инсбрук, с фокус върху скорошната история на изкуството. В периода 2012-2019 г. е професр по културни типографии на Източна Европа в Университета на Базел. Работи върху визуална история, история и теория на фотографията, история на изкуството и медиите от 19 век до днес и политиката на паметта със специален акцент върху Източна и Югоизточна Европа, Отоманския и пост-Отоманския свят. Била е изследователка в множество проекти, курирала е изложби и е организирала различни конференции върху визуална история и изследвания, сред които “From Basel to Bursa and back: The Story of an Photo Album by Sébah & Joaillier” (2017); “Schweizer Nachwuchsforum Bildforschung östliches Europa” (2015 и 2016); “Junges Forum für Bildwissenschaften” (2010 и 2011); “Batak as a Bulgarian Lieu de mémoire” (2007). През 2016 г е удостоена с наградата за преподавателски постижения за най-добър преподавател на Университета на Базел от Credit Suisse. Докторатът й (2010) по история на изкуството се занимава с “Изобретяването на нацията на Балканите в изкуството на 19 век” и получава наградата на Fritz and Helga Exner Foundation посредством South-East Europe Association, Мюнхен. Била е гост изследовател в Колежа Имре Кертеш в Йена и асистент изследовател в Академията по науки Берлин-Бранденбург в Берлин.
Никол Бърборини е комуникативна, земна, закачлива, с бърза мисъл и чувство за хумор. Никол Бърборини е на драг сцената от 3 години. Името си Бърборини получава от нейната драг майка, легендарната Елза Парини след първото им общо участие на сцената на клуб One to One. „Понеже съм си бъбривка, тя постоянно ме наричаше Бърборини, от там реших че тази фамилия ми допада, а и ми беше дадена от нея, което я направи специална сама по себе си. Когато бях дете, също ме наричаха Бъмборини/Бърборинчо на шега”.
Кристиян Чалъков е художник-илюстратор от Пловдив познат със стила му, комбиниращ елементи от Балканския фолклор, поп културата и преди всичко куиър културата. Изкуството му цели да разказва истории с персонажи, които комбинират традиция и съвремие по игрив и автентичен начин и да намери мястото им в българската среда и култура.